I medierna

2021-02-03 Mitt i: Nacka vill lägga ned Hästhagens förskola

• Inlägg
  • Khashayar Farmanbar (S), om renoveringssiffrorna: “känns rejält uppblåsta […] 1,4 miljoner kronor motsvarar ett helt nytt villakök för vartenda barn som går där. Renovering kan göras smartare och effektivare och delas upp över tid.”
  • Mira Hansson Bittár, mamma: “Kommunen har inte gett oss någon möjlighet att påverka.”
  • Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande: “Det är alltid tråkigt att behöver lägga ned en verksamhet, men på samma sätt som vi bygger ut förskolor när det blir fler barn så måste man också krympa när det blir färre. Just nu byggs flera nya skolor och förskolor runt om i kommunen, nära där barnen bor, och som tur är så är det mer vanligt förekommande än nedläggningar.”
  • “Förslaget om nedläggning tas upp av kommunstyrelsens verksamhetsutskott den 9 februari. Ett slutgiltigt beslut tas sannolikt av kommunstyrelsen den 22 februari.”

2021-02-04 Facebook: Socialdemokraterna Nacka

2021-02-05 Nacka Värmdö Posten: Deras förskolla kan läggas ner.

• Framsida
  • Sida 4
  • Inlägg
  • Einar Fransson, produktionsdirektör för Välfärd skola: “Det är trist, men det finns inte en chans att det går runt.”
  • Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande: “Ibland får man helt enkelt bita i det sura äpplet när det inte finns tillräckligt med barn. Ingen tycker väl egentligen att vi ska lägga massa pengar på halvtomma lokaler.”
  • Roula Mecherkany, mamma: “De andra förskolorna vi varit i kontakt med går inte att jämföra med. Det är riktigt bra här och vi vill helt enkelt inte byta.”
  • Andrei Neculau, pappa: “Att en förskola behöver läggas ner kan så klart hända, men underlaget hänger inte ihop med verkligheten”
  • Mira Hansson Bittár, mamma: “Läser man på om Växthuset verkar inte framtiden solklar där heller, då de kanske ska byta lokal. Ska vårt barn behöva byta förskola igen då?”
  • Mira Hansson Bittár, mamma: “Det hade varit schysst om de kunde ha engagerat oss föräldrar i det här tidigare. Nu är det väldigt kort tidsvarsel”
  • “Förslaget tas upp på dagordningen den 9 februari. Det slutgiltiga beslutet planeras att tas på kommunstyrelsemötet den 22 februari.”

2021-02-06 Nacka Värmdö Posten: S kommer att rösta emot nedläggning

• Sida 4
  • Inlägg
  • Khashayar Farmanbar (S): “Det känns rejält upplåst och nästan tio gånger mer än vad vi har räknat på”
  • “de anser att grunderna till förslaget är orimliga”
  • Khashayar Farmanbar (S): “De har nedläggningarna av förskolor måste upphöra. Föräldrarna måste kunna välja även mindre förskolor”
  • Khashayar Farmanbar (S): “Kostnaden motsvarar ungefär 28 nya villakök, alltså ett kök per barn. Då gör man något fel”
  • Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande: “Det går säkert att ta bort en del renoveringar och behålla allt det gamla från 1968. Är det verkligen den miljön vi vill ha för våra barn? Ska vi ha bra lokaler för våra barn så kostar det. S gör uppenbarligen en motsatt bedömning”
  • “Khashayar Farmanbar motsäger sig även påståendet att det skulle vara för få barn i området. Redan om några år ökar barnantalet med 42 procent, enligt kommunens egna beräkningsunderlag.”
  • Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande: “På samma sätt som vi bygger ut nya förskolor och skolor där barnantalet växer så måste man också krympa när barnantalet sjunker. Det är inte så konstigt, även om det så klart är tråkigt för de som drabbas av nedläggningen”

2021-02-09 Facebook: Aktuella händelser Nacka.

2021-02-15 Facebook: Miljöpartiet Nacka

2021-02-17 Facebook: Nackalistan