Link Search Menu Expand Document

Vem är vi?

Andrei Neculau heter jag. Min fru, Roula Mecherkany, och jag är ❤️ Nackabor sen 2011. Vi bodde först i Sickla, sedan i Järla Sjö, Saltsjö-Boo, och nu i Saltjöbaden.

Vårt första barn började gå i Hästhagens förskola av en slump, tack vare att vi erbjöds plats direkt. Men vi blev kära i förskolan, dem andra barnen, personalen, lokalen och Hästhagens område.

Trots längre och längre pendlingstid så förtsätter vi än idag att åka från Saltsjöbaden till Hästhagens förskola. Vi försökte byta förskola flera gånger men det slutade alltid med ett “Nej, Hästhagens förskola är bäst! Våra barn kommer trivas bäst där!”

Vårt andra barn stod i kön för inskolningen hösten 2021.

Sen fick vi reda 2021-02-01 på att förskolan skulle avvecklas den 31 juli 2021. Därför kommer vårt andra barn aldrig få uppleva Hästhagens förskola…

Sen fick vi läsa underlaget till beslutet. Ett bristfälligt underlag.

Sen fick vi uppleva en mur istället för en dialog med kommunen.

Sen fick vi veta att vi inte är ensamma. Många andra små förskolor och skolor i Nacka avvecklades, baserat på liknande bristfälliga underlag. Många andra drabbades med kort varsel. Många andra kämpar för en dialog med kommunen:

Sen fick vi reda 2021-02-09 att ingen av de styrande politiker ställde frågor om underlaget i kommunstyrelsens verksamhetsutskotts sammanträde.

2021-02-17, fem dagar innan det slutgiltiga beslutet i kommunstyrelsens sammanträde, Nacka kommun tog bort Hästhagens förskola från vår förskoleansökan. Man kan bara undra om det är enligt reglerna. Beslutet fattades inte än.

Men de vet, och vi vet att beslutet togs redan. Kommunstyrelsens sammanträde 2021-02-22 är bara en praktisk detalj och voteringen, samt deras kommentarer, kommer inte förvåna oss.

Ignorance is bliss

Får två veckor sen hade jag absolut ingen aning om att Fisksätraskolas förskola hade avvecklats med en månads varsel även om den förtroendevalda majoritet hade planerat avvecklingen i hemlighet sen i hösten.

För en vecka sen hade jag absolut ingen aning om att Värmdöborna hade en namninsamling på 4000 underskrifter, tillräkligt många för en folkomröstning om att stoppa nedläggningarna. Listan överlämnades den 7 januari 2021, men det tog mer än en månad att bekräfta att namninsamlingen uppfyller kriterierna för en folkomröstning. Frågan ska tas upp i kommunfullmäktige i april, dvs 4 månader efter 4000 Värmdöbor begärde en folkomröstning.

Men namninsamlingarna betyder ingenting när kommunfullmäktige vill helst inte lyssna.

“Kommunfullmäktige i Värmdö har nu före en eventuell folkomröstning fattat beslut om nedläggning av skolorna. Folkomröstningen är ju bara rådgivande och fullmäktiges politiker vill inte ha råd. Man måste då fråga sig varför lagstiftningen ser ut som den gör. Var detta lagstiftarnas ide när de skrev lagen? Allt arbete som ligger bakom namninsamlingarna, alla kostnader för folkomröstningarna är detta bara en lek där folkvalda politiker tillämpar egna regler utan att bry sig om vad folket tycker. Då har vi kommit långt bort från de demokratiska värderingar som Sverige en gång stod för.”

Jag har aldrig varit naiv. Man kan inte behaga alla. Och makt korumperrar ofrivilligt.
.
En majoritet bör driva mot sina egna mål, med full kraft.
.
Men detta är långt ifrån att köra över demokrati med en bulldozer.
.
Och förolämpa medmänniskornas intellekt och välvilja dessutom!

YOU CAN’T MAKE THIS STUFF UP!

Den här hemsida skappades för att bevisa för mig själv, våra barn och alla berörda medborgare, några viktiga saker.

Att fakta är tydliga, men kommunfulmäktige kör med falska fakta!

Att vi inte är ensamma!

Att du är inte ensam!

Att invånarna måsta kämpa tillsammans, inte bara för ett fokuserat mål, utan för sanningen, sakpolitik och demokrati. Det finns flera för-/skolor i Nacka som läggs ned i samma mönster. Det finns flera för-/skolor runt om Sverige som läggs ned i samma mönster. Det finns flera beslut som tas av kommunfullmäktige baserat på bristfälliga underlag!

Att de nuvarande styrande politiker inte bryr sig om invånarna!

Att vi försökte kämpa så bra vi kunde för att sanningen skulle yta!

Att det finns många andra förskolor som är på väg att avvecklas! Små förskolor utan “hållbar ekonomi”, med behov av renovering, eller bara med en nedgående befolkningsprognos.

Förbered dig!

• Begära handlingar

• Granska förslaget

• Begära källor

• Kontakta lokala tidningar - Kan du styra så att fokusen hamnar rätt är det ett plus.

• Samla fakta

• Kontakta politiker

• Engagera oppositionenspolitiker

• Starta en Namninsamling